سفرنامه کیش
1398/12/06

سفرنامه کیش

سفرنامه ای از یکی از مسافران  که باماشین به کیش سفرکرده اند؛

سمت گچین،بندر پهل ،بندر خمیر،بندر لنگه تابه بندر چارک برسید.کیفیت آسفالت خوب بود اما جاده هنوز دوبانده نشده بعضی جاها باریک ودوطرفه میشود.

برای اینکه باماشین به کیش سفرکنید،ازدو بندر چارک و آفتاب میتوانید استفاده کنید،بندر چارک 270کیلومتر بابندر عباس فاصله دارد،باید از بندر عباس به ساحل بکر وتمیز،بدون اثری از تخرب واقعا عالیه ، قسمت هایی از راه جنگل و کوه و دریا کناره هم دیده میشود که از مسیر لذت میبرید.

فاصله چارک تا کیش زیاده و حدود 40دقیقه از زمان مسافرت دریایی طولانی تره، واینکه حرکت لندینگ کراف بندر آفتاب برای مامناسب تربود تصمیم گرفتیم ازبندر آفتاب استفاده کنیم ،بندر آفتاب 30کیلومتر باچارک فاصله دارد اما آسفالت افتضاح بود برای اینکه جاده رو سیل برده بود.


بندر آفتاب که رسیدیم اولین چیزی که دیدم شماره ای بود که زده بودن به در ورودی برای شکایت از وضعیت راه!
ورودی اسکله بندر آفتاب برای خودروی سواری 15 تومنه ، بعد اجازه میدن وارد اسکله بشی برای انجام کارای اداری کاپوتاژ ماشین.
مدت زمانی که ممکنه تا حرکت شناور طول بکشه رو میشه توی سالن انتظار استراحت کرد ، سرویس بهداشتی ایرانی داره ، نمازخونه و چنتا نیمکت رو به ساحل ، و احتمالا کولری که توی هوای گرم روشنش کنن.
اما متاسفانه هم سرویس بهداشتیش و هم سالن انتظارش پله های غیر استانداردی داره که برای افراد مسن یا معلول حرکتی مشکل ایجاد میکنه.


داخل بخش اداری اسکله چنتا دفتر مجزا هست که ظاهراً برای چند پیمانکار مختلفه که این کارو انجام میدن ، اصل کارت خودرو رو تحویل میگیرن ، و هزینه مسیر رفت یا رفت و برگشت خودرو یرو کارت میکشن . و میگن منتظر بمون تا شناور شروع به بارگیری کنه. 

هزینه رفت و برگشت سواری از بندر آفتاب به کیش و بالعکس( به علاوه راننده) 295 تومنه هر مسافر اضافه بر راننده هم باید 30 هزار تومن برای رفت و برگشت هزینه بپردازه.
76 تومن هم ورودی اسکله کیش هست که زمان برگشت کارت میکشن.

 وقتی لندینگ کرافت شروع به بارگیری میکنه ، مامورای پیمانکاریهای مختلف میان روی سکوی بارگیری اسکله و کارت خودرو و برگ گمرک صادر شده برای ماشینها رو تحویل راننده میدن و بارگیری شروع میشه.
این برگ گمرک باید تا زمان برگشت از کیش نگهداری بشه و روش یه سری موارد و محدودیت های گمرکی که برای خرید کالا و خروجشون از جزیره هست رو شرح داده ، اما حداقل این فصل سال که سخت گیری توی گمرک نبود ، فقط یه بازرسی ساده در حد باز کردن و بستن در صندوق عقب بدون دست زدن به وسائل توی صندوق عقب.
(برخورد مامورای گمرک کیش هم در زمان ورود به جزیره هم موقع خروج خیلی مودبانه و خوب بود )
اما برای بارگیری لندینگ کرافت شماره نوبتی که روی بلیت ثبت شده اصلا مطرح نیست ، ماشینا به ترتیب اندازه سوار میشن اول تریلی و اتوبوس بعد تک بعد کامیونت سبک آخر سر هم سواری هارو بارگیری میکنن.
متاسفانه هم سکوی بارگیری بندر آفتاب استاندارد نیست هم اینکه وزن زیاد کامیونها رمپ لندینگ کرافت رو یه مقدار دفرمه کرده ، این باعث میشه خودروهای سواری که ارتفاع کمی دارن برای سوار و پیاده شدن مشکل داشتند.

اما اوضاع سکوی اسکله کیش بهتره ، بعد از رسیدن به جزیره  گیت گمرک یه بازرسی جزئی انجام میشه .
فقط چیزی که هست ، حداکثر تا ده روز میشه با خودرو توی کیش موند.
ورود خودروهای مینی بوس ، ون ، پیکان ،RD روآ و پراید به کیش ممنوعه.
قوانین رانندگی از جمله رعایت سرعت مجاز ، رعایت حق تقدم ، بوق زدن ممنوع و... به شدت داخل جزیره اجرا میشن و راننده گردشگر باید اینو درنظر داشته باشه تا جریمه نشه. حتی کثیف بودن خودرو داخل جزیره غیرقانونیه


خوبی ماشین داشتن توی کیش که مشخصه، اونجا هزینه و معطلی حمل و نقل کم میشه و اینکه موقع انتخاب محل اقامت نباید نگران فاصله محل اقامت با مراکز تفریحی یا مراکز خرید بود.برای خروج از کیش هم توصیه میشه که روز قبل از پایان مدت اقامت با مامور پیمانکاری که کار ورود به جزیره رو انجام داده تماس گرفته بشه برای هماهنگ کردن ساعت خروج

بدی سفر با ماشین به کیش ، مسیر طولانیشه که میتونه خسته کننده و وقت گیر باشه.
علاوه بر اینکه یه مشکلاتی هم ممکنه آدم رو زمین گیر کنه که خوشبختانه من از قبل سرچ کرده بودم و پیشگیری کردم.
مثل اینکه اون روز از بندر لنگه به بعد  مسیر پمپ بنزینا به خاطر قطع برق یا همچین چیزی غیرفعال بودن و مردم داخل صف مونده بودن!
یا اینکه وقتی رسیدیم بندر آفتاب اینترنت قطع بود نه میتونستن کارای اداری رو انجام بدن نه میشد هزینه رو کارت کشید ، که البته چند دقیقه بعد مشکل حل شد.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS